Zrychlete svůj metabolismus

Metabolismus je proces látkové výměny, který vede k vytváření energie a látek potřebných ke správné činnosti organismu. Jak rychle metabolismus pracuje, ovlivňuje mnoho faktorů.

Sice bylo prokázáno, že existuje určitá genetická dispozice, která náš metabolismus zrychluje nebo zpomaluje, avšak z velké části si každý z nás hladinu svého metabolismu může pozitivně ovlivňovat zodpovědným přístupem a správnou životosprávou. Je totiž moc důležité, jak se stravujeme, hýbeme, spíme, zda jsme také zdraví. Všechny tyto skutečnosti ovlivňují proces látkové výměny. Není žádným překvapením, že tento proces obecně spíše zpomalujeme než naopak. 

Jak zjistím, že mám zpomalený metabolismus? 

Pokud nás netrápí vyslovená zdravotní komplikace, jako je cukrovka, nízká hladina estrogenu, poruchy funkce štítné žlázy, výkyvy hormonů u mužů i žen, poruchy funkce lymfatického systému, můžeme pozorovat například častý pocit chladu, chuť na sladké, cítíme se nafouknutí a unavení. Mohou také padat vlasy, bolívá častěji hlava, máme suchou pleť a nesoustředíme se. Jsou to nenápadné příznaky, které mnohdy přisuzujeme něčemu jinému.

Jak si zpomalujeme metabolismus?

Mezi nejčastější příčiny patří hladovění, nedostatek příjmu živin, sedavý způsob života, nedostatek spánku, nárazové diety, pití sladkých nápojů, přebytek cukru a soli. Když tělo nedostane živiny a má hlad, vnímá tento stav jako ohrožující a snaží se vše, co přijalo poctivě uložit do tukových zásob.

Další „překážkou“ ke snadnému zeštíhlení může být také šetřící gen. Tento gen máme v genetické výbavě téměř všichni. Genetická výbava našich předků musela být přizpůsobena dlouhým hladomorům, nedostatku kvalitní potravy. Když vystavíme tělo delšímu hladu, šetřící gen se zaktivuje a naše tělo sníží rychlost spalování, přejde do „úsporného režimu“ a tím zpomalí i hubnutí.

Další brzdou hubnutí je zadržování vody v těle. Pokud vás trápí právě zvýšená hmotnost, větší objem hlavně v oblasti pasu, pocit plnosti, oteklé „těžké“ končetiny, může být právě na vině zadržená voda v organismu. Příčinou těchto obtíží může být nadbytek cukru a soli v těle, u žen užívání antikoncepce, ale také i překyselení organismu. Když je organismus překyselen, tělo vytváří chemické sloučeniny, soli. Soli se ukládají a váží na sebe podobně jako cukry vodu. Zadržování vody v těle podporují chemické látky z potravin, mezi které patří konzervanty, zvýrazňovače barvy a chuti. 

Fastfood, polotovary, hotová příliš solená jídla, slazené výrobky a nápoje jsou pro tělo nemalou zátěží s prázdnými kaloriemi bez optimálních živin. Při dlouhodobější konzumaci dochází v těle k prudkému zvyšování glykemického indexu, tím i zvyšování inzulínu v krvi a to vede ke zdravotním komplikacím a k obezitě.

Jak tedy optimálně nastartovat metabolismus?

Dejte si detox, hodně pijte čistou vodu, jezte zásadotvorné potraviny, dodejte tělu draslík, hýbejte se, pohyb okysličuje celé tělo a zrychluje metabolismus. Hlavně nehladovte. Tělo si nebude muset dělat zásoby na „horší časy“.

Jezte více bílkovin, sacharidy s rozumem, přidejte do každodenní stravy zeleninu a ovoce. A tuk. Tuk tělo určitě potřebuje, ale ten správný, co je například v ořechách, olejích, semínkách. Vynechte nebo omezte alkohol a kofein, pijte neslazené vody. 

Snažte se vyvarovat stresu, i když to je někdy obtížné. Stres je také možnou příčinou, že váha nejde dolů. Při stresu tělo produkuje adrenalin a kortizol a pokud nemáte kam jít problémy vyběhat, hladina hormonu kortizolu se dlouhodobě zvyšuje a úspěšně napomáhá k ukládání tuků do tukových zásob. 

Pohyb a zase pohyb

Pohybem se nemyslí jen cvičení ve fitku nebo na hřišti, ale i v běžném životě. Zkuste změnit své zažité stereotypy.

Začněte přemýšlet, jak dát tělu více běžného pohybu a nenechávejte ho v pohodlné zóně. Vyměňte výtah za schody, MHD za chůzi. Ideální pohybová aktivita při hubnutí je svižná chůze. 

Pokud si ale přesto nevíte pořádně rady, chcete na sobě zapracovat a nevíte jak začít, je vhodné se poradit s odborníky.

Ti vám doporučí, jaký pohyb je pro vás ideální, ukáží, jak cvičit s ohledem na tělesné předpoklady a zdravotní stav, doporučí vhodný jídelníček a navrhnou, jak efektivně tělu začít pomáhat k vysněné kondici.