Za rok naplavu 1200 kilometrů. Na hodiny to ani nechci počítat

Je několikanásobnou juniorskou i seniorskou mistryní republiky v plavání a letos se probojovala na svou první světovou akci mezi dospělými. Na Univerziádě v čínském Taipei obsadila skvělé 13.místo v disciplíně 1500m kraul. Jak náročný je trénink na patnáctistovku? Co plavci jedí a jak vypadá jejich obvyklý den? Na to všechno jsme se ptali naší klientky Terezy Závadové.

V Taipei jsi obsadila skvělé 13. místo. Jak moc jsi spokojená?
Byly to moje první závody na světové úrovni, takže jsem s výkonem velmi spokojená i když čas mohl být lepší.

Co sis s univerziády odnesla a co považuješ za vůbec nejcennější zkušenost?
Určitě super zážitek. Nejcennější asi bylo vidět všechny ty skvělé plavce na vlastní oči. Jak plavou závod, jak se připravují, co pijí, co jedí.

Když jsme u jídla, jak jsi na tom ty se stravou?
Strava je pro mě hodně důležitá. Bohužel jsem typ člověka, který přibírá jen se podívá na kousek dortu. Naštěstí při tréninku si ho můžu dovolit, protože výdej mám velký. Jím tedy zdravě, ale ráda si dopřeju něco dobrého. Nicméně jsem dost pod drobnohledem, v klubu máme výživáře, takže si všechno vážím a hlídam. Bílkoviny, sacharidy, tuky i počet dortů (směje se).

Co konkrétně jíš nejčastěji?
Nejčastěji asi vločky, rýži, maso, zeleninu, ovoce a hlavně burákové máslo. To mám snad každý den.

Jak vlastně vypadá běžný den profesionální plavkyně?
Samozřejmě záleží, zda jsem v přípravném nebo v závodním období, ale obvykle začíná v 5:40 kávou a snídaní. Pak jdu na trénink, po tréninku do školy a ze školy zase na bazén. Domů se dostanu kolem půl 6. Nejnáročnější je to hlavně z hlediska stereotypu. Ale na to si každý plavec musí zvyknout.

Co takhle v 5:40 snídáš? Neusínáš u toho?
Většinou to je nějaký jogurt, tvaroh nebo ovesná kaše. Na základce jsem u toho opravdu usínala a snídat mi moc nešlo. Vůbec jsem neměla tak brzo ráno chuť a nebo mi pak nebylo dobře. Potom jsem ale zjistila, že jogurt s banánem není vůbec špatný a postupem času začala testovat různé jídlo sama na sobě, takže už vím, co mi sedí a co zase ne. Od té doby bez snídaně prostě nemůžu vyrazit. Ani když třeba zaspím a jdu pozdě (usmívá se). To ale většinou volím proteinovou tyčinku na cestu.

Zmínila jsi dva tréninky denně. Kolik přibližně kilometrů za jeden trénink naplaveš?
Většinou uplaveme 5-7km za ty dvě hodiny. Záleží na typu tréninku.

Vedeš si tréninkový deník? Zkoušela jsi někdy počítat kolik to je kilometrů nebo hodin za rok?
Deník si vedu, ale občas je to nervák. Když si to nezapíšu hned po tréninku, tak pak lovit v paměti třeba týden dozadu není nic jednoduchého. Na hodiny to ani radši nechci počítat, ale kilometráž vím. Minulý rok jsem naplavala asi 1600 kilometrů.

1600 kilometrů není zrovna málo. Co na to tělo? Kompenzuješ?
Hodně se protahuji a tak jednou týdně chodím na masáž. Od září pak cvičím kompenzační cvičení v TEIT. Doufám, že se to v nadcházející sezóně projeví i ve výsledcích. Dělám teďka pro plavání maximum.

Autor: Jakub Kopecký

Terka před cvičením v TEIT Fitlab

Před tréninkem na domácím stadionu v Podolí

Po zisku zlaté medaile na mistrovství České republiky