Roller - pěnový válec jako nástroj autoterapie

Roller se díky svému přínosu stal denním nástrojem sportovců. Má ale veliký význam a využitelnost také pro běžnou populaci a zvláště pro tu se sedavým zaměstnáním. 

Pojďme si říci, na jakém principu pěnový válec funguje a na co všechno jej lze využít.

Automasáž

Válec lze využít k automasáži za účelem regenerace svalů nebo k jejich relaxaci. Tento způsob využití lze aplikovat na unavené svaly ze sportu,
tréninku či jiné aktivity nebo také na svaly, které jsou stažené z častého sezení. Zvláště u sedavých zaměstnání může z důvodu nadměrného sezení
dojít k přetížení v oblasti pánve. Válec zde pak může zafungovat jako první pomoc. Toto stažení se může projevovat bolestmi v bedrech, v oblasti SI skloubení - tzv. esíčku, dále v oblasti okolo kyčlí a dalších partiích, aniž by v těchto částech došlo k poškození úrazem či degenerací (výhřez, artróza, apod.). 

Díky uvolnění těchto partií na hladkém válci dochází k lokálnímu zlepšení látkové výměny a tudíž k regeneraci tkáně. Objeví-li se výše zmíněné obtíže opakovaně, je samozřejmě nutné pomocí diagnostiky zjistit původ obtíží a individuálně nastavit řešení tak, aby se předešlo znovuobjevení problémů. Tato situace slouží pouze jako příklad možného využití. Pomocí rolleru můžete samozřejmě ovlivňovat své tělo od hlavy až k patě.

Zvyšování mobility

Další možností využití pěnového válce je cvičení na zvyšování mobility. Například zlepšení pohyblivosti hrudní páteře, která bývá často zatuhlá a projevuje se bolestí v mezilopatkové oblasti. Jako příklad nám opět může sloužit člověk, který často pracuje s počítačem, má tuhou hrudní páteř s omezenou pohyblivostí a časté bolesti v oblasti okolo lopatek. Pomocí mobilizačních cviků si může sám udržovat rozsah a pohyblivost v této oblasti
 a vyhnout se tak bolestem.

Nástroj kondičního cvičení

Válec můžete využít ke spoustě dalších silových nebo mobilizačních cviků. Záleží jen na Vás, jak se rozhodnete pomůcku využít.

(Ilustrační obrázky silových cviků s válcem - vzpor, ala kolečko,..)

Jak si válec správně vybrat?

Musíte vědět, za jakým účelem chcete válec používat. Válce mají různé povrchy - hladké, vroubkaté, s masážními bodci. Každý povrch vyvolá v tkáni jinou odezvu. Hladký povrch napomáhá k látkové výměně, regeneraci a relaxaci. Válec s vroubkovaným povrchem tkáň rozvibruje, což má na tkáň facilitační efekt. Chcete-li válec používat k “nastartování” před sportem, vroubkovaný povrch je pro Vás to pravé. 

U válců se rozlišují také stupně tvrdosti, které se mohou lišit podle výrobce. Základní rozdělení bývá na měkkou, střední a vysokou tvrdost.
Měkké válce mívají většinou omezenou nosnost (cca 75kg). Víte-li, že máte příbuzné či kamarády, kteří by chtěli válec vyzkoušet a jsou “přes limit”, zauvažujte nad zlatou střední cestou. Střední tvrdost však nemusí všem na 100% vyhovovat a je tedy dobré si válec předem vyzkoušet.

(na obrázku jsou 3 válce různých tvrdostí)

Pozor, i rolování má svá pravidla!

Aby došlo k maximálnímu efektu, musíte během rolování dodržet správný směr tlaku, a to směrem k srdci. Je také potřeba dodržet kontraindikace jako je rolování přes mělce umístěné šrouby po stabilizaci, aby nedošlo k porušení měkké tkáně nebo rolování v oblasti čerstvých zlomenin.

Jaké jsou výhody pěnového válce?

Benefitem rolerů je jejich dostupnost. Válec seženete snadno přes internet nebo v prodejně sportovních potřeb. Minimální váha a délka okolo 30ti centimetrů dovoluje brát si válec s sebou na tréninky nebo na dovolené a mít jej tak vždy po ruce.

Bc Veronika Kuczová