Na Federera zatím nemám, ale regeneraci zlepšuji každým rokem

Z halového mistrovství Evropy v srbském Bělehradu si odvezl bronzovou medaili za parádní výkon ve štafetě. Z individuálního závodu potom pěkné čtrnácté místo. I přesto je s uplynulou sezónou nespokojen. Chtěl jsem běžet osobák, říká čtyřadvacetiletý čtvrtkař a nový tréninkový kolega Pavla Masláka, Patrik Šorm.

Po pěti letech opouštíš tréninkovou skupinu Jiřího Kmínka. Proč ses tak rozhodl?
I když jsem k tomu měl tuhle sezónu opravdu blízko, tak jsem se poslední čtyři roky na čtvrtce vůbec nezlepšil a to vás občas štve. Když pak přišla v létě nabídka od Másla (přezdívka Pavla Masláka pozn. red.) , respektive jeho trenéra pana Kupky, zda bych to s nimi nechtěl zkusit, řekl jsem si, že je ten správný čas. Doufám, že mi nová tréninková skupina pomůže prolomit osobák na čtvrtku a třeba i na dvoustovku.

U Dalibora Kupky jsi zatím první týden. Jak moc velká změna to je? Lze to vůbec porovnat po tak krátké době?
Řekl bych, že to je hodně jiné, ale po jednom týdnu se to těžko posuzuje. Zatím mám za sebou první cyklus a pouze čtyři tréninkové jednotky. U předešlého trenéra bych jich měl nejméně sedm.

Když jsme u počtu tréninkových jednotek, dokážeš říci, kolik si jich tuto sezónu absolvoval?
Tréninkový deník si nevedu, takže budu jen odhadovat. Když to ale namátkou spočítám, tak mi to vychází na něco přes 400 tréninků.

Oslavy po zisku bronzové medaile ze závodu štafet na halovém mistrovství Evropy v Praze 2015. Zleva: Němeček, Šorm, Maslák, Tesař.
Foto: Milan Kammemayer


Jak si to tak rychle vypočítal?
Jednoduše. 365 dní v roce mínus tři týdny volna mínus nějakých 50 volných nedělí plus 100 dní, kdy máme dvoufázový trénink.

O kolika hodinových trénincích se bavíme?
Většinou se vejdeme do tří hodin.

Jak trénink probíhá?
Začínáme zpravidla nějakým rozehřátím. Poté následuje protažení, atletická abeceda a rovinky. To ostatní už záleží na disciplíně a fázi přípravy. U předešlého trenéra jsme jeli systém pondělí posilovna, úterý rychlost, středa rychlostní vytrvalost, čtvrtek klus, pátek tempa a v sobotu takzvaná specka.

Posilovnu, rychlost, tempa a vytrvalost si asi umíme představit. Co ale znamená takzvaná specka?
Většinou to znamená, že mi je potom pěkně blbě (směje se). V podstatě jde o krátší úseky běžené vysokou intenzitou. Obvykle jich je třeba osm, ale opět záleží na období přípravy. Čím více se blíží závody, tím je úseků méně. Těsně před závody to pak může vypadat třeba takhle:
300m svižně 150m ještě rychleji nebo 500m a 300m s dlouhou pauzou skoro tempem závodu. Je to taková generálka na závod zjednodušeně.

Světový šampionát štafet na Bahamách World Relays 2017. Foto: Instagram Patrika Šorma


To zní jako ideální program na sobotu. Začínám rozumět těm volným nedělím. Co na to tvoje tělo? Co regenerace?
Do páry nebo vířivky se snažím chodit po každém tréninku. Saunu moc nemusím. Na fyzioterapii chodím obvykle dvakrát týdně.

Říká se, že tenista Roger Federer má poměr regenerace versus zátěž 2:1.
Jojo to jsem taky slyšel. Na Federera zatím nemám, ale regeneraci zlepšuji každým rokem. Měl jsem lapálie s kolenem a čtvrt roku nemohl vůbec běhat. Vím, že být zdravý je opravdu to nejdůležitější.

Nedávno jsi ale zjistil, že trpíš nemocí dnou. Jakým způsobem ses o tom dozvěděl?
Chodím čtyřikrát do roka na krev a tam mi to zjistili. Mám to dědičně po tátovi i dědovi, oproti nim ale jen v počátečním stádiu. Pokud bych snědl jídlo s velkým obsahem bílkovin, mohlo by se mi udělat nevolno a cítil bych pravděpodobně únavu a bolest kloubů kvůli zvýšené kyselině močové. Naštěstí to není moc často a když už se to stane, mám na to prášky.

Ovlinilo zjištění dny tvoje stravování?
Malinko asi ano. Musím se víc hlídat u červeného masa, luštěnin a alkoholu, protože moje tělo jednoduše hůř odbourává bílkoviny. Jiné omezení, ale nemám, jím skoro všechno. Samozřejmě v závodním období se mastnějším jídlům a fastfoodům na míle vyhýbám.

Zmínil jsi, že mezi přípravným a závodním období zhubneš klidně 6kilo. Jak to děláš?
S rostoucí formou mi klesá váha. Zároveň se mi pak jako lehčímu lépe běhá. Je to jako začínat s šestikilovou vestou, ale těsně před závodem jí moci odhodit. Zatím mi to funguje poslední čtyři roky. Vím, že v září bych měl mít 86 kilogramů a na závodech ideálně 80,5. Jednou jsem měl třeba už na Vánoce 80 a nebylo to ono. V posilce jsem pak začátkem ledna nezvedl skoro nic a celou halu to bylo znát. Váha je na čtvrtce podle mě hodně důležitá.

Jak moc se těšíš na spolupráci s Pavlem Maslákem a jaký je cíl pro nadcházející sezónu?
Těším se hodně, protože s Pavlem jsme dobří kamarádi. Pevně věřím, že si navzájem pomůžeme a oba se na čtvrtce zlepšíme. Pokud by osobák padnul do 30.6.2018, tak by znamenal i splněný limit na ME v Berlíně, což by bylo fakt super!

Autor: Jakub Kopecký