Jak sedět zdravěji?

Upravte pracovní polohu tak, aby klouby netrpěly a svaly na horních končetinách pracovaly harmonicky. Předejdeme tím degeneraci páteře i otokům a křečím v dolních končetinách. Nutné je i nastavení pracovního prostředí, bez kterého správný sed neudržíme. Podívejte se na 4 tipy, které vám pomohou sedět zdravěji.


Jak si správně sednout ke stolu?

Při nastavení vlastního těla se můžeme řídit zásadou pravých úhlů, a to v kolenou, kyčlích a loktech. Především je potřeba nastavit výšku židle tak, aby kolena nebyla výše než kyčle. Narovnáme tělo naklopením pánve vpřed, aby se natáhla a uvolnila ke správné činnosti břišní stěna. Poté položíme ruce a část předloktí blíže k zápěstím na stůl tak, aby lokty zůstaly pod rameny.  Pokud teď lokty nesvírají pravý nebo lehce tupý úhel, musíme si zvednout židli (i za cenu toho, že v té chvíli nedosáhneme nohama na zem), nebo, je-li to možné, snížit stůl. Když nemáme plosky chodidel na zemi, je nutné je podložit stoličkou,  podložkou pod nohy, nebo třeba alespoň balíky papíru. Je důležité, abychom část váhy trupu přenesli právě na nohy a mohli se o ně dobře opřít.    

Monitor, klávesnice a myš

Zvedněte si monitor, abyste měli jeho horní okraj ve výšce očí. Když není polohovatelný, podložte ho balíky papíru nebo knihou. Obrazovka by od vás měla být vzdálena na délku natažené horní končetiny. Klávesnici a myš si nedávejte daleko od těla, abyste udrželi i při psaní a klikání na myši lokty pod rameny. Při výběru myši se dívejte po slovíčku “ergonomická”, aby padla do ruky a mohli jste na rukách zachovat klenbu. Předejdeme tím bolavým ramenům (hlavně na straně úchopu myši), zatuhlému krku, motání hlavy i populárním karpálním tunelům.

Notebook

Pokud používáte k práci nebo zábavě notebook, je dobré ho umístit na sešikmenou podložku, která umožní větší rozevření laptopu a tím i zvýšení a oddálení obrazovky. Pro delší práci na jednom místě se ale vždy snažte využít externího monitoru a notebook ať slouží jen jako přenosný disk. Při každodenním používání notebooku určitě investujte do externí klávesnice a hlavně myši.

Dominový efekt

Pro zlepšení pocitu ze sezení musíme dodržet všechny nebo alespoň většinu popsaných zásad. Když například budeme dávat nohy pod sebe a stavět je na špičky, neudržíme za chvíli naklopení pánve vpřed a záda se budou postupně víc a víc kulatit. Bude pak docela jedno, že máme správně nastavenou výšku monitoru, židle a stolu, protože celá situace se tím změní. Skončíme s nahrbenými zády, bolestí za krkem a podporujeme tím také tvorbu otoků na dolních končetinách stlačením podkolenních uzlin.

Důležitým faktem je, že po 2 hodinách v jedné poloze naše páteř degeneruje a vytváříme si tak nevratné změny.

Přitom, sednout si lépe, není tak těžké! 

Ukázka nesprávného sedu