Jak se vyhnout bolesti zad při zvedání těžkých břemen

Zvedání těžkých předmětů patří ke každodennímu životu. Nemusí se nutně jednat o obrovské váhy. Například šanon s účetnictvím Vám dokáže také pořádně zatopit.    

"Rozhodující je technika. Ať zvedáte kufr, dítě nebo balík papírů,
je důležité, abyste udrželi napřímenou páteř. "

Ale proč? 

Představte si komín z kostiček. Pokud zatlačíte shora dolů na na komín kolmo, kostičky budou držet u sebe a vydrží poměrně velký tlak.

Jakmile zatlačíte více ze strany, tudíž změníte směr tlaku na kostičky, komín se vám rozletí. Přesně tak fungují i vaše obratle.

Ovšem u páteře nejčastěji ustřelí meziobratlová ploténka.

Následuje ostrá bolest zad
s vyzařováním do dolní končetiny nebo dokonce jejich paréza. 

Zdroj: en.wikipedia.org

Pokud se ohýbáte pro břemeno, měníte nastavení páteře a směr tlaku na ploténky. Správné provedení tedy vychází z udržení napřímené páteře, předklonu trupu a ohybu v kyčlích a kolenou. Tuto techniku znáte z posiloven, kde se využívá především k mrtvým tahům (deadliftům). Tento princip by měl být zachován u všech silových cviků.

Dalším aspektem, proč udržet napřímenou páteř, je funkce coru neboli hlubokého stabilizačního systému.

Ten vytváří při správném zapojení "svalový korzet" pro páteř a společně
s nitrobřišním tlakem chrání obratle a drží je ve správné pozici.

Pokud se ohnete, není možné tento systém dostatečně zapojit.

Méně nápadné, ale poměrně časté úrazy, vznikají ze zvedání předmětů v úklonu nebo natahování se šikmo pro předmět. Pak stačí sáhnout po již zmíněném šanonu, nebo jen knížce a problém je na světě. Projevuje se ostrou bodavou bolestí v boku, hrudníku či zádech. Nejčastěji se jedná o blokádu žebra, která vzniká důsledkem dlouhodobého jednostranného přetěžování. 

Zvládnutí správné techniky zvedání břemen není nijak složité. Vyžaduje jen důslednost v jeho provádění. 

Bc. Veronika Kuczová

Zdroj:www.prace-ks-europe.cz