11 vědeckých faktů o spánku, které jste pravděpodobně neznali

Někomu stačí šest hodin, aby byl fit, jiný musí spát alespoň deset. Pravd i mýtů kolem zdravého spaní koluje opravdu nespočet. Proto jsme se podívali na několik vědeckých faktů o spánku a vybrali z nich11 nejzajímavějších.

1. Před vynálezem barevné televize snilo barevně pouze 15% populace. Nyní sní černobíle pouze 12% populace. Obvykle to jsou starší lidé, kteří ještě zažili černobílou televizi.

2. V roce 2010 spalo 27% Britů v průměru 5-6 hodin denně. V roce 2013 si dopřála 5-6 hodin spánku denně celá jedna třetina populace Velké Británie.

3. Člověk je jediný savec, který dobrovolně odkládá spánek.

4. Nejdelší zaznamenaná doba, po kterou někdo vydržel dobrovolně bdít, je 449 hodin (14 dní a 16 hodin), a patří Maureen Weston z Velké Británie v maratonu houpacích židlí od 14. dubna do 2. května 1977. Ačkoli Maureen měla ke konci tohoto neuváženého testu sklon halucinovat, překvapivě neutrpěla žádné trvalé poškození.

5. Dle americké neziskové organizace National Sleep Foundation je téměř 15% americké populace náměsíčnými.

6. Podle americké instituce National Institute of Health existuje korelace mezi množstvím spánku a vnímáním bolesti. Profesoři Roehrs, Harris a Hyde se tak domnívají, že snížením průměrné doby spánku o polovinu dochází k dramatickému snížení prahu bolesti.

7. Téměř polovina Britů přiznala, že se kvůli stresu pravidelně probouzí v průběhu noci (47%).

8. Bylo vědecky potvrzeno, že lidé používající těsně před spaním elektronická zařízení jako jsou laptopy, televize, smartphony nebo ipady mají horší spánek než lidé, kteří si před spaním čtou knihu nebo se vyhýbají takzvanému modrému světlu. Modré světlo, které vylučují právě elektronická zařízení, totiž potlačuje vznik hormonu melatoninu, který je důležitý pro lidské tělo z důvodu vnímání rytmu dne a noci.

9. Spánek REM, při kterém lidé snějí a dochází při něm k největší svalové relaxaci, se objevuje i u ostatních savců. Vědci ale stále nevědí, zda ostatní zvířata dokáží snít či nikoliv.

10. Hlavní příčinou poruchu spánku u Američanů je chrápání. Vyskytuje se přibližně u 90 milionů dospělých.

11. Byla zjištěna přímá souvislost mezi pravidelným sportováním a rychlým usínáním. Tento fakt ovšem neplatí, pokud sportujete těsně předtím než jdete do postele.